Bygningskulturens dag

Bevaringsforeningen deltog siden 2001  i Bygningskulturens dag, - På den måde fremhævede vi  værdien af at bevare bygninger med kulturhistorisk og arkitektonisk værdi.

Desværre er Kulturarvsstyrelsen ophørt med traditionen at have en årlig temadag. Vi deltog i den sidste i 2008, der som tema havde Velfærdssamfundets Bygninger. Vi var blandt andet på vandring til frysehuset i Voel, Sorringvej 38 og Museumsinspektør Jytte Thorndahl fortalte i Voel tidligere bibliotek om frysehusene og deres store betydning for husholdningen.

I 2007 var temaet Industriens Bygninger.

Søndag den 9.september fra kl.15-16.30 vandrede 25 interesserede deltagere rundt til Industriens bygninger i Fårvang.
Turguide var Murermester Svend Aage Nedergaard, som havde deltaget i planlægningen af den nyere industri i Fårvang. - Han havde også deltaget i bygning og ombygning.

Mødested var den gamle station på Jernbanegade 13, hvor der nu er børnehave.
Vandringen sluttede også her. Deltagerne modtog en bog om Industriens Bygninger udgivet af Kulturarvsstyrelsen. Og der var et let traktement. - En hyggelig afslutning på en spændende og oplysende vandring

Deltagerne samles på pladsen ved Fårvang gamle station

Til aktiviteter

Til startsiden